For et år siden overtok Lisbet K. Nærø sjefskontoret og jobben som administrerende direktør i Fana Sparebank. Siden det har det vært mange endringer i bedriften, og også på kontoret.

Det var tradisjonelt innredet med eksklusive møbler, skipsgulv og stor sofa.

dirkontfør2

FØR: Slik så kontoret ut før den nye direktøren pusset opp. FOTO: Privat

dirkontfør

FØR: Da Lisbet K. Nærø overtok sjefsstolen i Fana Sparebank var stilen en helt annen enn i dag. FOTO: Privat

Tidligere leder hadde ledet banken i 25 år. Hun følte behov for å modernisere kontoret for å gjøre det mer velegnet.

Nærø kunne strengt tatt gjøre som hun ville da hun skulle pusse opp. Hun kunne leid inn konsulenter fra øverste hylle – og fylt kontoret med design. Slik ble det ikke.

– Jeg er ikke så avansert av meg, det viktigste er at det er funksjonelt, sier hun.

– Derfor ble det oppussing på sparebluss?

– Det passer egentlig bankens image. Det å være litt folkelig og lite jålete. Jeg valgte derfor å få alt fra IKEA, den profilen ble rett, sier hun.

dirkont2

PRAKTISK: Bak kontorpulten har Lisbet K. Nærø kjøkkeninnredning. Hun er svært fornøyd med resultatet av oppussingen. FOTO: Elisabeth de Lange Gjesdal

Rimelige godstoler

dirkont6

ORANGE: Bankens farge er orange og går igjen i flere detaljer. FOTO: Elisabeth de Lange Gjesdal

Direktøren har inntrykk av at de ansatte synes det var kult, men sier samtidig at det ikke var for bevisst å sende et signal.

– Nei, sånt må være ekte. Jeg har faktisk ikke tenkt over det, men dersom jeg hadde gått for design og noe eksklusivt så hadde jeg gjerne lurt på om det ville være rett signal å sende, sier hun.

Hun jobber hovedsakelig digitalt, og lite papir gjør at hun kun trenger en liten pult.

Bak pulten er en kjøkkeninnredning. Her har hun kjøleskap, skuff for kildesortering, kopper og annet.

– Sett deg ned her, sier hun oppfordrende, og tar oss med i den kreative sonen.

– Sant disse stolene er gode å sitte i? Og de koster kun 1500 kroner stykk. Alle skal ha dyre designstoler, men det er jo ikke nødvendig, mener hun.

Hun rekker Bonansas utsendte en Pepsi Max fra kjøleskapet, det har hun alltid tilgjengelig.

dirkont3

KREATIV SONE: Her sitter bankdirektøren mye. Både når hun er alene på kontoret og når det kommer ansatte innom. FOTO: Elisabeth de Lange Gjesdal

Ingen dyre råd

dirkont4

FOTO: Elisabeth de Lange Gjesdal

Veggene er malt i to nyanser av grått, med en orange stripe som skiller. Dette er bankens farge.

– Det kom noen håndverkere inn og gikk bort og skrapte litt på den, de trodde vi hadde glemt å ta bort maskeringstapen, ler hun.

Den siste jobben hun hadde før hun havnet i nettopp denne sjefsstolen, var som konsernsjef i Tide. Der var det åpne landskap, så det var litt å venne seg til på Nesttun.

– Jeg hadde jo syv år i åpent landskap bak meg, jeg hadde aldri trodd jeg skulle trives så godt på et kontor, sier hun.

– Vi bruker den kreative sonen mye. Det er viktig for meg at de ansatte vet at døren min alltid er åpen. Møtesonen brukes når det er litt mer formelt – og vi gjerne er flere.

Nærø forstår ikke hvorfor så mange konsulenter alltid velger design og de dyreste produktene.

– En god konsulent bør også kunne foreslå rimeligere og mer kreative løsninger, sier hun.

Alt av møbler, TV, surround, kjøkkeninnredning, kjøleskap og diverse småting kom på totalt 54.000 kroner.

– Her er det ingen som har tatt seg betalt for dyre råd og ingen designmøbler. Jeg er kjempefornøyd.

dirkont1

MØTESONE: Her samler bankdirektøren kolleger for mer formelle møter. FOTO: Elisabeth de Lange Gjesdal