Dette skriver forfatter Chris Tvedt i et innlegg i BA tidligere denne uken.

Årsaken til at han skriver dette innlegget er at han har latt seg provosere over Privatmeglerens siste annonsering.

– Bakgrunnen for innlegget er enkel. Jeg synes dette er veldig misvisende annonsering i forhold til en eiendomsmeglers oppdrag. Jeg har også fått tilbakemeldinger fra advokater som mener at dette er i en etisk gråsone. En megler er i ordets rette forstand en mellommann. Han skal ikke bare sørge for selgers interesse, men også kjøpers. Da blir disse annonsene litt betenkelig, sier Tvedt til Bonansa.

Mener meglerne er lett å bli irritert på

“Hvor mange ganger jeg har sett den siste annonsekampanjen fra Privatmegleren i avisen, vet jeg ikke, men det er mange. Ofte er det med bildet av en velpleid mann som sitter og pusser sko. Et dyrt utseende armbåndsur er svært synlig på håndleddet hans. Han gjør ritualet sitt, kan vi lese. Stryker skjorten, velger slips, polerer skoene”, skriver Tvedt i BA.

Felles for alle annonsene er at alle meglerne på dem “gjør seg klar for kamp”

– Det er kun dem som har vært begeistret for innlegget som har kommet med tilbakemelding, jeg er nesten litt skuffet over at jeg ikke har hørt noe fra sinte eiendomsmeglere. Det går jo ikke an å tirre noen i denne byen lenger, med mindre det handler om Brann.

Han innrømmer at han ble ivrig da han skrev.

– Jeg lot meg rive med, meglerne er jo lett å bli irritert på. De er utrolig velkledde, mer velkledd enn jeg noen gang har vært og kommer til å bli, sier han.

– Meglere har ikke selvironi

Tvedt lurte et lite øyeblikk på om annonsene var ment humoristisk, men slo tanken fra seg. Han tror muligens at meglerne har humor, men mener at de ikke eier selvironi.

“Men hvis annonsen ikke er ironisk ment, må den være på alvor, og da blir det naturlige oppfølgingsspørsmålet hvem som er fienden. Jeg tar for gitt at det ikke er klienten, og jeg håper inderlig at det ikke er kredittilsynet. Da gjenstår vel bare kundene, og hvor betryggende er egentlig det? Hva kan jeg vente meg neste gang jeg stikker innom en visning i regi av Privatmegleren? Et lyskespark fra en lekker dame? En dresskledd fyr som vrir armen min bak på ryggen inntil jeg høyner budet mitt med en halv million?

Forfatter Chris Tvedt er herlig sarkastisk, småsint og kanskje litt oppgitt når han i sitt siste innlegg vier all plass til kampanjen ”Klar til kamp” i regi av Privatmegleren.

– Vi er naturligvis – tross raljering og nedlatenhet – svært tilfreds med at den meritterte forfatteren bruker tid på vår reklamekampanje, skriver partner i Privatmegleren Vikebø og Jørgensen, Christer Vikebø, til Bonansa.

Det var et nødvendig onde

Han skriver at eiendomsmeglere særlig har en ting til felles med advokater og revisorer, nemlig det at det er vanskelig å være kreativ når de skal synliggjøre sin rolle – noe som gjør det vanskelig å skille seg ut i mengden av tilbydere.

– Det har vi åpenbart klart med kampanjen ”Klar til kamp”. Kampanjen er kanskje et godt eksempel på at vi ikke bør søke å være så kreative, men heller formidle det genuine. Det som er ekte. Det er nettopp det vi har gjort, skriver han.

Megleren påpeker at de ikke er nybegynnere, og at dette lang fra er deres første kampanje.

– Selv om flere tester i forkant av kampanjestart gjorde det tydelig at ordene «Klar til kamp» ikke satt helt rett hos vestlendingen, var de et nødvendig onde. Dette er vitenskap. Årsaken er at det er nettopp disse tre ordene som gjør at en Riverton-vinnende forfatter velger å vie en time eller to av sitt liv til reklame. Vår reklame.

– Vi redder sjelden liv

Vikebø gir seg ikke der.

– Tvedt lar seg provosere over at vi er klar til kamp. Vi konstaterer at selv prisbelønte forfattere lar fakta fare for å gjøre det mer fargerikt og polariserende. For å fullbyrde sine tabloide poenger konkluderer han med at vi ikke er krigere, at vi er et unødvendig mellomledd, og drar sammenligningen til sykepleiere og lærere som samfunnets krigere, skriver han.

Og megleren innrømmer det gjerne.

– Vi redder sjelden liv og berører aldri ytterpunkter i det menneskelige følelsesspekteret. Vår rolle er å selge bolig. Se til at boligselgere og boligkjøper er svært tilfreds. Det er vårt enkle samfunnsmandat. Her skal vi være best, ikke et unødig mellomledd, men en investering for den som høyst frivillig velger å benytte megler. En merverdi avkompetanse og leveranse. Skal vi klare det må vi også være dyktig på annonsering. Vi må evne å lage reklame som skiller seg ut og blir lagt merke til, skriver han, og avslutter med å takke Chris Tvedt.