Det er nokså vanlig å dekorere veggene sine med kunst, gjerne av den innrammede typen. Det som er mindre vanlig er når en hel vegg er dekket av kunst.

I Torborg Nedreaas Gate i sentrum finner man en slik vegg. Maleriet, eller muralen om du vil, er laget av det bergenske kunsterkollektivet Birger’s Oter Utleie. Ifølge megler som skal selge boligen, Brynjulf Hardang fra ProAktiv Eiendomsmegling, er kunstverket med på å gjøre at leiligheten skiller seg ut.

– Muralen gir leiligheten et spesielt særtrekk og personlighet, som vi synes er viktig å løfte frem. Den er unik, og er noe vi håper en kjøper vil synes gir den karakter. Det er en historie bak den, og da kan vi bruke den til noe positivt i annonsen. Men vi må balansere det også – det er naturligvis åpenbart andre elementer som er det viktigste med kjøpet, sier Hardang.

– Malte Dolk

Han blir ikke overrasket dersom folk kommer bare for å se på det, men påpeker at det jo er leiligheten som selges. Selv om Birger selv sier at «veggmaleriet er taksert til 2,25 millioner, og da følger en leilighet i Bergen med på kjøpet.»

muralsalg2

MALERIET: Selve bildet inneholder flere små historier. Bakgrunnen for disse er ikke kjent. Foto: ProAktiv Eiendomsmegling

– Jeg har en balansert innfallsvinkel til det, men men mitt fokus må også være på andre viktige elementer med leiligheten. Selger har fått laget en parallell annonse hvor Birger’s Oter Utleie markedsfører et veggmaleri hvor kjøper får en leilighet med på kjøpet. Birger selger mural og jeg selger leilighet, så vi har noe ulik innfallsvinkel og fokus i omtale av leiligheten.

Han mener det er viktig å få frem personligheten til leiligheten og har snakket lenge med selger dette. Hardang var også klar på at man ville fornærmet selger og skuffet potensielle kjøpere om man hadde malt over det. Noe som har blitt gjort før.

– Det er mange historier om de første verkene til Dolk, at de ble malt over eller forsvant fordi folk ikke skjønte hvilken verdi de representerte. Få skjønte at de ville ha en verdi på mange millioner få år senere. Uten at det er en relevant sammenligning så er det åpenbart et spennende element med leiligheten.

Kunst i prospektet

I en stadig tilspisset kamp om boligkjøperne er det viktig å gjøre kreative grep for å lokke til seg kundene. Birger blir også å se i prospektet også, og Hardang omtaler ham som en god visningsassistent.

proaktiv1

Brynjulf Hardang. Foto: ProAktiv Eiendomsmegling

Han legger ikke skjul på at de prøver å nå studentene med denne leiligheten, men at flere kvaliteter, som beliggenhet kan trekke til seg en mer etablert kjøper gruppe.

– Det viktigste når vi skal selge en eiendom er åpenbart at vi finner rett kjøper til hver enkelt eiendom, det gir selger best pris og kjøper størst glede. I en salgsprosess er det viktig å løfte frem de elementene som gjør en eiendom unik og distinkt slik at man skiller den fra de øvrige eiendommene i markedet. Kjøperene må se den, huske den og ønske å få vite mer. De må ha lyst til å komme på visning.

– Må ikke gå på bekostning av seriøsiteten

Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, sier at markedsføring først og fremst skal gi et riktig bilde av objekt, beliggenhet og så videre.

– Så er det slik at ofte så handler det om å skille seg ut og bli lagt merke til, for å få flest mulig klikk for eksempel. En del av meglers jobb er å være kreativ, og å bruke legitime virkemidler, som fremviser boligens kvaliteter og ikke er med på å tilsløre boligens tilstand, sier Greving.

Han har ikke sett noen sterk trend, og er usikker på om kreativ markedsføring fører til bedre salg. Det som er sikkert er at det tilrekker seg mer oppmerksomhet, men til syvende og sist handler det om å finne de som vil by på akkurat den boligen.

– Vi har noen mindre heldige eksempler. Det var en leilighet presentert på Grünerløkka i Oslo, hvor man inviterte til beachparty, hvor det blant annet var en ung dame i dusjen med konfettieffekter som vi ikke synes noe om. Det tar fokuset bort fra det som er alvoret, nemlig den viktigste handelen i folks liv, sier Greving, og legger til:

– Det meste av markedsføringen er god, og vi har ikke sett mye av de negative utslagene. Vi er kritiske til kreativitet som går på bekostning av seriøsiteten.