Det startet med det beste hensikter for bestefar Finn Ulrik Kvalheim. Han skulle kjøpe den fremsynt og fornuftig julegave til sine seks barnebarn i 2013. I en verden der boligmarkedet er knallhardt og prisene stiger i rakettfart, tenkte han et medlemskap i Stor-Bergen boligbyggelag ville være en god idé.

– Det kostet meg 500 kroner per barnebarn, forteller han.

Medlemskapet skulle deretter være gratis frem til barna fylte 18 år, men så kom 2014 og Stor-Bergen ble kjøpt opp av Obos.

– Nå i 2015 fikk de regning på 200 kroner hver, selv om den eldste av dem ikke er mer enn 10 år, forteller Kvalheim.

Endring i reglene

Bestefaren ble gjort oppmerksom på dette av sin datter, som fikk 200-kronersregningene for sine barn.

– De fikk ikke engang noe varsel først, sier Kvalheim, som begynte å undersøke saken.

Svaret han fikk var at reglene hadde blitt endret da Obos overtok.

– Dermed kommer de eller jeg nå til å måtte betale 200 kroner ganger seks i hvert år frem til de fyller 18 år. En gave som i utgangspunktet kostet meg 3000 kroner, vil nå beløpe seg til 20.000 kroner. Kan de virkelig gjøre noe sånt?

Espen Børhaug, Obos.

Espen Børhaug, Obos.

Mener det ikke er avtalebrudd

Svaret fra Obos er et klart ja. Det kan de.

– Er ikke dette avtalebrudd?

– Nei, det er det ikke. Obos og Stor-Bergen er en medlemsorganisasjon. Det er medlemsreglene og medlemsdemokratiet som gjelder. Disse kommer til uttrykk på generalforsamlingen. Det var et overveldende flertall som gikk inn for denne endringen. Vi skjønner at den er til ulempe for enkelte, men når en fusjonerer blir enkelte ting forandret, sier kommunikasjonsansvarlig hos Obos, Espen Børhaug.

– Men orienterte dere dem det gjelder om endringene?

– Det som Obos her ser at det er en grunn til å beklage – og det har vi også gjort overfor Kvalheim – er at da det i vinter ble sendt ut faktura til alle dem som har hatt såkalte juniormedlemskaper i Stor-Bergen, så ble det ikke lagt ved noen informasjon om hva som var endret. Det var en feil av oss og det beklager vi. Da vi oppdaget at feilen var gjort, valgte vi å håndtere spørsmål overfor hvert enkelt medlem, slik vi har gjort i Kvalheims tilfelle. Dessverre blir han ekstra rammet, fordi han har kjøpt så mange medlemskap, sier Børhaug.

– Må ha like regler

– Man må ha like regler for alle. Etter fusjonen landet vi på Obos sin standard, som ikke har den typen regler for medlemskap som Stor-Bergen hadde. Det må de som har juniormedlemskap forholde seg til. Dette er godkjent og vedtatt på korrekt vis på generalforsamlingen, som er sammensatt av boligbyggelagets medlemmer.

– Hva kan dere tilby Kvalheim og hans barnebarn?

– Vi har tilbudt ham å få pengene tilbake.

– Men da vil han ha gitt bort seks julegaver for to år siden som ikke var verdt noe som helst?

– Vi forstår skuffelsen, men kan dessverre ikke gjøre noe med det, sier Børhaug.

– Blir kraftig provosert

Kvalheim er i tvil om hva han skal gjøre:

– Jeg blir kraftig provosert av dette. Jeg synes alt sammen er fælt og jeg føler meg lurt. Når man kjøper en julegave og gir noe som er presentert som en gave, så regner man jo med å være ferdig med saken. Man regner også med at ting skal være slik man har sagt da man overrakte gaven. Nå må jeg diskutere med barnebarna om de vil fortsette å betale, sier bestefaren.

Han er usikker på om det er verdt det.

– Det hele kommer jo an på hvor stor fordel man har med et lavt medlemsnummer. Man har forkjøpsrett, ja, men alle kan jo by. Det spørs om den fordelen er verdt det, sier Kvalheim.

Samtidig er han i tvil om han ønsker å samarbeide med Obos.

– Jeg føler meg forulempet, og julepresangen jeg ga mine barnebarn i 2013 er nå blitt et problem både for meg og for dem som fikk den. Jeg mener Obos burde være nødt til å holde fast ved avtalene til Stor-Bergen, selv om Obos selv ikke hadde lignende avtaler. Det å behandle litt ulike typer medlemskap er enkelt med dagens datasystem for automatisert behandling av medlemmer, mener han.

Kvalheim har sendt saken til Forbrukerrådet.

– Jeg har også vært i kontakt med en advokat fordi jeg lurer på om dette i det hele tatt er lovlig. Jeg har jo kjøpt et produkt som var avertert og for salg. Da bør den vanlige kjøpsloven gjelde. Jeg kan ikke skjønne at dette er lovlig, sier han.

Pia Kleppe Marken, Forbrukerrådet

Pia Kleppe Marken, Forbrukerrådet

Tilbakevirkende kraft

Forbrukerrådet har ennå ikke sett på saken til Kvalheim, men er kritisk.

– Han har kjøpt et medlemskap til 500 kroner som varte frem til barnebarna var 18. I utgangspunktet er dette en avtale som er inngått, men så er det jo slik at det er generalforsamlingen som bestemmer hva som skal være vilkårene for medlemsskapet. Det er deres rett å avgjøre det, og det er vel det de har gjort her. Men det som er problematisk her er om dette skal tilbakevirkende kraft. De som allerede hadde en avtale da vilkårene ble endret, bør få fortsette med denne, mens nye medlemmer må forholde seg til nye regler, sier Pia Kleppe Marken, regiondirektør hos Forbrukerrådet.

– Samtidig har vi diskutert litt internt her. Det kommer litt an på hva som sto skrevet da han inngikk medlemskapet. Hvis det står i vilkårene står at generalforsamlingen kan gjøre endringer, har han kanskje ikke noen sak. Men dette er komplisert fordi det kommer innunder både avtalerett, kontraktsrett og borettslagsloven, legger hun til.

– Muligheten for å gjøre om juniormedlemskapet til et vanlig medlemskap avhenger av vedtektene på det tidspunktet man inngikk juniormedlemskapet. Dersom de åpnet for at vilkårene for medlemskap kunne endres av generalforsamlingen, kan man nok ikke motsette seg endringene. Man kan selvsagt fritt melde seg ut hvis utgangspunktet for medlemskapet ikke lenger er til stede, legger hun til.

Vi tror du også vil like disse sakene: